قالیباف در گردهمایی جوانان انقلابی در اصفهان: لزوم ارائه بیانیه اقدام برای بیانیه گام دوم از سوی دلسوزان انقلاب/ ثروت اندوزی مسوولان با مبانی انقلاب در منافات است

قالیباف در گردهمایی جوانان انقلابی در اصفهان: لزوم ارائه بیانیه اقدام برای بیانیه گام دوم از سوی دلسوزان انقلاب/ ثروت اندوزی مسوولان با مبانی انقلاب در منافات است
مهر 26, 1398
722 بازدید

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی دلیل خارج شدن این آستان از پروژه مشهد مال را اعلام کرد.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان می دهد تحریم ها 30 درصد در مشکلات تاثیر داشته و 70 درصد به مشکلات درونی مان بر می گردد که حل نکرده ایم، تصریح کرد: البته مردم ما نشان داده اند همیشه برای عزت شان برای استقلال و دین و کشورشان هزینه می دهند؛ مال و جان می دهند و سختی می کشند اما توقع نداشته باشیم مردم برای بی‌عرضگی ما هم هزینه بدهند و این را به حساب امریکا بگذاریم. این ظلم به مردم است.

محمدباقر قالیباف که صبح امروز مورخ 10/12/97 در گردهمایی جوانان انقلابی در حسینیه جوادالائمه (ع) اصفهان با موضوع جایگاه مدیریت جهادی در تحقق تمدن نوین اسلامی با نگاه به تاکید رهبر انقلاب بر تمدن سازی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد، با تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت یاد شهدا بالاخص شهدای مدافع حرم و شهدای امنیت گفت: یکی از ویژگی های مهم بیانیه گام دوم این است که به زیبایی تمام از هر بعدی؛ به صورت موجز ولی دقیق و عمیق کارنامه نظام اسلامی را برای همه تبیین کرده است.

لزوم ارائه بیانیه اقدام برای بیانیه گام دوم از سوی دلسوزان انقلاب

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این سند در بعد تحلیل 40ساله انقلاب سندی کامل است که میتواند مبنایی تحلیل های ما قرار گیرد، تصریح کرد: حتی جاهایی که می خواهیم برگردیم و نقد کنیم گذشته را ، این سند این فرصت را به ما داده است و انجاهایی که می خواهیم از فرصت ها صحبت کنیم باز به ما فرصت داده، انجایی که از نگرش ها و باورها می خواهیم بگوییم باز این سند این فرصت را داده ، انجایی که می خواهیم افق اینده را ببینیم این سند به درستی برای ما اینده را ترسیم کرده است. لذا بجای اینکه این سند را بخواهیم دائم تکرار کنیم لازم است برای این بیانیه گام دوم برای روبه جلو حرکت کردن خصوصا جوانان که مخاطب اصلی این بیانیه هستند، دلسوزان بیانیه اقدام را اعلام کنند. در چرایی آن بحث نکنیم چون مشخص است. در 40 سالگرد انقلاب وقتی می نگریم این انقلاب و نظام اسلامی هم در حوزه ارمانی یعنی استقلال ازادی در اسلامیت نظام و در جمهوریت و مردم سالاری کارنامه روشن و افتخارآمیز دارد. دهها مورد در این زمینه می توان نمونه آورد. در حوزه مسائل زیرساختی کشور هم در حین چالش هایی که داریم نسبت به شرایط و محیطی که در فضای یین المللی و داخلی و دشمنی هایی که با این انقلاب شکل گرفت کارنامه قابل قبولی داشته‌ایم؛ این انقلابی زمانی شکل گرفت که در دوقطبی شدید در دنیا بودیم و دین‌زدایی اساس حرکت در این کره خاکی بود. انقلاب دینی ما برخلاف منش عمومی دو قدرت روز جهانی شکل گرفت و در حوزه اندیشه و عمل (یعنی حوزه حکمت نظری و حکمت عملی) دشمنان بزرگی داشت و دارد. هر کدام از این حوادث و اتفاقاتی که برای انقلاب ما افتاد برای فروپاشی یک حکومت کفایت می کرد.

وی با اشاره به شرایط کشورهای همسایه که اگر برخلاف میل ابرقدرتها حرفی بزنند چه اتفاقاتی برای شان می افتد گفت: در حلقه ناتو و سرمایه داری هم ممکن است باشند، اما از کودتا تا دیگر مسائل دامن شان را می‌گیرد. این در حالی است که انقلاب اسلامی محکم و پرقدرت بر سر مواضعش ایستاده و خدشه ناپذیر است.

بین بایدها و واقعیت های مان شکاف های جدی داریم

قالیباف با بیان اینکه بین بایدها و واقعیت های مان شکاف های جدی داریم تصریح کرد: کار برزمین مانده که باید می کردیم اما نکرده ایم زیاد داریم که نمونه های ان امروز زندگی را تلخ و سخت کرده اما یادمان باشد دشمنی که قبل از فشار اقتصادی به دنبال فروپاشی ذهنی مردم و تردید در اندیشه و باورهای مسوولان و تصمیم گیرندگان است، تلاش می کند. به طوری که یک وقتی ان حرکت های تبلیغی علیه نظام می اید و ان واقعیت های تلخی که در جامعه است را مصداق می کند و مردم هم می بینند و می گویند خب راست می گویند این واقعیت است. این دشمنان درواقع می خواهند اساس انقلاب را از بین ببرند. البته معتقدم مردم ما همان طور که امام  راحل گفته اند بصیرتر و باوفاتر از مردم صدر اسلامند و حواس شان هست . حتی گاهی هم به مزاح گفته می شود مسوولان دارند تلاش می کنند تیغ انقلاب ر ا کند کنند و مردم تلاش می کنند  این اتفاق نیفتد.

مرد باشیم و اگر کوتاهی می کنیم بپذیریم ضعف از ماست

فرمانده لشگر 5 نصر در دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه امام و امت همیشه در انقلاب ما پیشتاز بودند و هستند و انشالله خواهند بود گفت: امثال بنده باید ایستادیم، باید شکاف های بین باید ها و واقعیت ها را پر کنیم که این بایدها بردوش ماست و اگر انجام ندهیم این را به حساب مردم و کم بصیرتی شان یا به حساب رهبری نگذاریم. مرد باشیم و اگر کوتاهی می کنیم بپذیریم ضعف از ماست.

مشکلات امروز جامعه یک شبه ایجاد نشده اما سهم ها حتما متفاوت هستند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به برخی ضعف ها در حوزه کارکردی ادامه داد: ببینیم این شکاف هایی که وجود دارد در کجا ریشه دارد؟ معتقدم این مشکلات ریشه در دو جا دارد.

وی در توضیح بیشتر افزود: مشکلات امروز- منظور فقط دولت و مسوولان اجرایی فعلی نیست بلکه بخشی از مشکلات ریشه و سابقه داشته و فقط امروز شتاب و سرعت شان افزایش یافته و باید موقع تحلیل منصف باشیم این مشکلات یک شبه ایجاد نشده اما سهم ها حتما متفاوت هستند. کارهایی که باید می شده و نشده و این نشدن‌ها مثلا  باعث فشار اقتصادی شده  – و البته مشکلات حوزه فرهنگی و تهاجم فرهنگی هم به قوت خود باقی است، اما بحث اقتصادی امروز روی آن سایه انداخته و تبدیل به موضوع اول ما شده است – ریشه‌هایی دارد؛ یکی از مهمترین ریشه‌ها به باورها و نگرش های کسانی که دارند این کارها را مدیریت می کنند برمی گردد. یعنی اندیشه و باورشان دچار تردید و اشکال شده و منطبق بر اسلامی سیاسی امام راحل و نگرشی که انقلاب و دفاع مقدس پیش رفت، حرکت نکرده و بدان شک دارند. بنی صدر در زمان دفاع مقدس می گفت نمی‌شود  و ابرقدرت ها پشت حزب بعث هستند و تجهیزات نداریم. اما اندیشه و تفکر اسلامی این نیست و می‌گوید اگر عِده و عُده ات را جمع کردی و همه تلاشت را کردی حتی اگر کم هم باشید سنت های الهی شما را یاری می کند و در دوران دفاع مقدس این اتفاق افتاد. شهید خرازی و حبیب الهی و کاظمی و شهدایی که چند روز قبل تشییع کردیم با این باور جنگیدند. این باور فقط در حوزه نظامی نیست بلکه در حوزه اقتصاد و حتی در تربیت فرزندان مان هم است. این سبک زندگی است. اما برخی مسوولان ما امروز بر این اعتقاد نیستند و نمی گویند که همه مخلوق خداییم و خدا از همه ما تواناتر است.

قالیباف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم وقتی برای نظام اسلامی؛دو ویژگی تعریف می‌کنند یکی جوشش و روحیه انقلابی که مبتنی بر باورهاست و دیگری نظم سیاسی و نظم اجتماعی است، گفت: مدیریت جهادی هم شامل دو بند است؛ مدیریت یعنی فهم و علم و مهارت و رفتار سیستمی است نه اینکه اگر کسی رفتار سیستمی کرد نپذیریم و بگوییم بزن به خط و رفتار سیستمی ات را بگذار کنار. نه این را نداریم. اما اگر این علم مدیریت با ان جهادی بودن که شامل شور انقلابی و باورهای انقلابی است ممزوج نشوند به سمت تمدن سازی حرکت نمی کنیم.

هرجا در طول انقلاب افتخارآمیز بودیم سه عنصر «باور به سنت های الهی»، «حضور مردم» و «میدان دادن به جوانان» توأمان حضور داشته است

وی افزود: می بینیم آنجاهایی که افتخارآمیز بوده‌ایم، جاهایی است که بر این سه عنصر تکیه کرده ایم؛ اول باورهای مان یعنی سنت الهی که در همه زمان‌ها لایتغیر هستند و وقتی حرف از اصول و اصول گرایی می زنیم منظورمان همین باورهاست. دوم حضور مردم و سوم میدان دادن به جوانان.

وقتی اقتصاد دولتی است اب را به برجام گره می زنند و حل مشکل گوشت رابه FATF

قالیباف با تاکید بر اینکه هر چالشی امروز داریم به دلیل بی توجهی به سه عامل مطروحه است، بیان کرد: اگر امروز در حوزه اقتصاد به زحمت افتاده ایم و اگر فساد و ناعدالتی داریم به دلیل این است که اقتصاد دولتی است. ذات اقتصاد دولتی و خصولتی و اینکه افراد مختلفی بیایند و اموال را در یک مقطعی در دست بگیرند همین ها می شود اما اگر دست مردم باشد این اتفاق نمی افتد. حتی اگر بخواهیم تحریم را دور بزنیم مردم باشند مردم دور می زنند اما وقتی دولت ها باشند اب را به برجام گره می زنند و حل مشکل گوشت رابه FATF.

بودن یا نبودن در FATF فرقی به لحاظ تحریم های کشور ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با توجه به ساختارمنعطف و به روزشونده FATF باید بگویم چه برویم کامل در FATF و چه کامل بیرون باشیم و در بلک لیست برویم؛ در شرایط تحریم ما فرقی ایجاد نمی شود.

فرمانده لشگر  ۵ نصر در دوران دفاع مقدس با اشاره به دلایل این ادعا که به صورت مکتوب در مجمع ارائه کرده است، گفت: FATF اساسا سازماندهی جدید اداره جهانی است که به رهبری امریکا و انگلیس و فرانسه از دهه 90 استارت خورده و از 2001 و پس از حوادث تروریستی 11 سپتامبر تسریع شد و یک مصوبه ای هم شورای امنیت آن زمان مصوب شد که الزام می‌کرد همه کشورها به CFT بپیوندند. درحقیقت این FATF برای این نظم جهانی فعلی یک مظهر حکمرانی جدیدی است که سرمایه داری در دنیا خارج از سیستم سازمان ملل آن را طراحی کرده تا هرکسی که خلاف سیاستهای جهانی آنها حرکت کند، به میزان مخالفتش محروم می شود. فرقی هم ندارد اتریش باشد یا پاکستان یا چین یا ایران.

توقع نداشته باشیم مردم برای بی عرضگی ما هم هزینه بدهند

وی با بیان اینکه کار مطالعاتی شده نشان می دهد تحریم ها 30 درصد در مشکلات تاثیر داشته و 70 درصد به مشکلات درونی مان بر می گردد که حلشان نکرده ایم تصریح کرد: البته مردم ما نشان داده اند همیشه برای عزت شان برای استقلال و دین و کشورشان هزینه می دهند مال و جان می دهند و سختی می کشند اما توقع نداشته باشیم مردم برای بی عرضگی ما هم هزینه بدهند و این را به حساب امریکا بگذاریم . این ظلم به مردم است.

در ادامه نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد.

تمدن سازی قرار نیست یک شبه اتفاق بیفتد و همه مسوولیم

قالیباف با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی آمده که چه فردی و چه جمعی باید در هر موضوعی که جزو وظیفه مان است، اقدام کنیم؛ گفت: ما از موضوعات تمدنی تا موضوعات کاملا جزیی وظیفه داریم. البته تمدن سازی فرایند است و یک شبه دو شبه قرار نیست اتفاق بیفتد. از پیروزی انقلاب تا نهاد سازی و دولت سازی و جامعه سازی؛ این روال است که می شود تمدن سازی. بنابراین هم فردی و هم جمعی و هم سیستمی مسوولیم این کار را انجام دهیم .هم به جزء هم به کل. تمدن در حقیقت یک بنای کاملی است که در همه ابعادش بروز و ظهور می یابد؛ هم در قدرتش هم در ثروتش هم در معرفتش و هم در منزلتش.

مردم باید اثار تمدن سازی را در زندگی شان ببینند

وی در پاسخ به اینکه آیا مدیریت جهادی در تمدن سازی نقش دارد یا نه؟ بیان کرد: این موضوع تمدن سازی کاملا جهانی است و حتما بر امت های غیر اسلامی هم اثرگذار است- همان طور که در بخشی از تاریخ اسلام تمدن اسلامی از علوم پایه تا دیگر علوم تاثیرگذار بوده – پس طبیعی است همه نسبت به جایگاهش تعریفی از تمدن دارند. یعنی وقتی حرف ازتمدن سازی می زنیم و می خواهیم جامعه خودمان هم اقناع شود، کشاورز شرق اصفهان هم باید اثار این تمدن را در باورها و واقعیت ها درک کند. وقتی حرف از حکمت نظری در حوزه اندیشه ای می زنیم اگر قبل از انقلاب باشد و در قدرت نباشیم یک طور مطرحش می کنیم اما اگر این حکمت نظری آمد و قدرت را در دست گرفت و اختیار آمد و حکومت و نظام اسلامی آمد، باید بدانیم که این اندیشه و فقه اسلامی باید چالش‌های بین الزامات اجرایی و نظری را رفع کند و مردم باید اثرش را در زندگی‌شان ببینند.

اگر حکمت نظری راه حل برای حوزه حکمت عملی ندهد اشباع ناکارامدی پیش می‌آید

قالیباف افزود: حتما در حکمت عملی وقتی در جامعه تصمیمی می گیرید مواردی پیدا می شود که در تضاد با این حکمت نظری است. باید حکمت نظری نسخه راه حل حکمت عملی را بدهد اگر نداد و از کنارش گذشت اینها انباشتگی پیدا می‌کند و می شود اشباع ناکارآمدی در خیلی از حوزه های اجرایی. پس تمدن سازی یک فرایندی است که نیاز به توجه مرتب در همه شوونات زندگی مردم دارد.

وقتی در قدرتیم مهم است حکمت عملی و نظری توامان به حل مسائل جامعه بپردازد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باذکر مثالی از بازدیدش از پارس جنوبی گفت: در حوزه بایدها وقتی میرویم زندگی مردم استان بوشهر را می بینیم، متوجه می شویم نتوانسته ایم این ظرفیت پارس جنوبی را برای مردم انجا در محیط زیست در ارامش و در رفاه و در سفره شان مشهود کنیم . وقتی این را مردم آنجا نمی بینند، حالا شما هرچه می خواهید از تمدن سازی بگویید. پس خیلی مهم است که وقتی در قدرت قرار گرفتیم توامان حکمت عملی و نظری به حل مسائل جامعه بپردازد.

قالیباف با پرداختن با موضوع تکنوکراتی بیان کرد: هیچ رابطه ای بین تکنوکراتی و کار جهادی نیست.  انجا مبتنی بر عقل ابزاری کار می کند و در مدیریت جهادی مبتنی بر عقلانیت متصل به وحی است. اما اگر منظور این است که از ابزار به درستی استفاده نکنیم این مغایر با حرف رهبر معظم انقلاب در همین بیانیه گام دوم انقلاب است که می فرمایند  نظام انقلابی درش هم شور و روحیه انقلابی است و هم نظم سیاسی و اجتماعی.

هرکسی سندی از ثروت اندوزی ام دارد به مردم ارائه دهد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما هر چه داریم از امام راحل شهدا و مردم است، گفت: با اطمینان می گویم محمدباقر قالیباف در زندگی شخصی‌اش تا امروز هیچ کار اقتصادی ثروت اندوزی حتی حلال هرگز انجام نداده و انشالله تا اخر عمر هم انجام نمی‌دهد. هرکسی هم سندی دارد که خلاف گفته من را ثابت می کند به مردم ارائه دهد.

ثروت اندوزی مسوولان با مبانی انقلاب در منافات است

وی با بیان اینکه ما هرچه هستیم نوکر مردم هستیم و انشالله اسلام سیاسی امام راحل را تبیین و کار را پیش ببریم، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی مسوولان حق ندارند حتی از راه حلال هم پولدار شوند. اگر از راه حلال هم پولدار شوند نباید وزیر و شهردار و …. شوند چون منافات دارد با حکومت امیرالمومنین(ع). منافات دارد با اینکه این انقلاب انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است.

قالیباف با اشاره به زندگی حضرت امیر(ع) گفت: وقتی ایشان از قدرت کنار بودند برای جامعه تولید ثروت می کردند اما وقتی در قدرت قرار گرفتند دو نوع غذا هم نمی خوردند که از این درس می گیریم که اگر می خواهیم حتی از راه حلال هم پول در بیاوریم دنبال مناصب بالا نباشیم. اینها با مبانی جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

بنا به گواهی دستگاه های نظارتی فساد اداری در شهرداری تهران در دوره من کاهش یافت

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر مجموعه ای حتما اشکالاتی دارد و هرکسی ادعا کند اشکالی در سازمان متبوعش ندارد حرف درستی نزده گفت: مهم این است که در طول خدمت هر مسوولی ایا میزان فساد اداری کاهش داشته یا افزایش. در حوزه مدیریتی من در شهرداری بنا بر گفته دستگاه های نظارتی جزو دستگاه ها منحصر به فردی بودیم که فساد اداری در دوره ما کاهش یافته است. نکته دوم اینکه اگر مدیر و مسوولی درسازمانی متوجه بشود و یقین کند فردی از اطرافیان یا همکارانش فساد می کند و مماشات با او بکند، ان مسوول گرچه خودش در فساد نقشی نداشته باشد اما فاسدتر از ان کسی است که با او برخورد نکرده است. من در هرجا مدیریت کردم این اصل رار عایت کرده ام. گاهی برخی افراد حرفهایی را به ادم ها نسبت می دهند که وقتی می رویم و تحقیق می کنیم و می بینیم نه درست نیست اما جایی که معلوم شد آن اتهام درست است نباید ساکت شد. در همین موضوع املاک تعاونی شهرداری که آن همه سروصدا کردند. با اینکه مطمئن بودم این موضوع سیاسی است اما اولین کسی بودم که از دادستان کل خواستم تا رسیدگی و بررسی کنند تا هرکسی خطا کرده مشخص شود و با آن برخورد شود. البته رسیدگی شد و خب مشخص هم شد که موضوع سیاسی بوده و واژه سازی کرده اند تا در مقابل موضوع حقوق های نجومی که مطرح شده بود در جامعه، عبارت املاک نجومی مطرح شود. همه پرونده ها احکامش صادر شد و تبرئه شدند. البته با آنهایی که این تهمت را زدند هم دادگاه برخورد کرد و حکم اولیه هم برای شان صادر شده است.

بدهی شهرداری تهران چیزی نیست که در حد ادعا باشد اسنادش موجود است

وی با اشاره به ادعای مدیریت فعلی شهر تهران مبنی بر وجود 52هزار میلیارد بدهی شهرداری در دوره قالیباف گفت: بدهی چیزی نیست که کسی بخواهد ادعای دروغی برایش داشته باشد بلکه اسنادش موجود است و عدد و ارقام ان در شورای چهارم و فرمانداری تهران تصویب و تایید شده و اولین بار بوده در تاریخ شهرداری که شهرداری که دارد می رود دارایی‌های شهر را اعلام کرده است.

قالیباف با پرداختن به موضوعات سیاسی در سال 96 گفت: در کارهای اجتماعی و سیاسی باید کار جمعی کرد و وفادار به تصمیمات جمعی باشیم. من هم سعی کردم همین طور رفتار کنم. البته جمعی که قرار است تصمیمات مهمی بگیرند که بر سرنوشت مردم جامعه اثر می گذارد باید توجه داشته باشند که این تصمیمات شان دقیق و برخواسته از یک خرد جمعی باشد.